Субота, 11. Септембар 2010.

Фестивалска трибина "Црквена музика Стевана Стојановића Мокрањца"

2867_1.jpg

У Мокрањчевој кући, данас у подне приређена је научна трибина "Црквена музика Стевана Стојановића Мокрањца", уз учешће др Иване Перковић, музиколога и др Соње Маринковић,  модератора овог Фестивалског програма.

Како се на трибини, могло чути: Литургијско стваралаштво Стевана Стојановића Мокрањца, данас готово синоним за српску црквену вишегласну музику,  необично је богато и разноврсно. Мало је храмова Српске православне цркве у којима се негује вишегласно појање, а да се у њима нису зачули делови макар Мокрањчеве Литургије, или да није отпојан неки једногласни запис овог композитора.

О присуству његове црквене музике на концертним подијумима током последњих неколико деценија могла би се сачинити једна опсежна студија, а уметничка зрачења забележеног српског појања и вишегласних остварења овог класика српске музике постала су референтна тачка за потоње генерације аутора који су се бавили овим жанром, међу њима и Петра Коњовића, Стевана Христића, Љубице Марић.

2867_2.jpg

Рад Стевана Мокрањца у области црквене музике, подстакао је једног од светски признатих музиколога - стручњака за византијску музику, Егона Велеса – да истражује српско појање. Због свега тога, веома је важно да се Мокрањчев сакрални опус сагледа у целини, са главним тежиштима на његовом мелографском раду (укључујући и питање тзв. београдског појања, и везе између записивања појања и педагошког рада), композиторским доприносима (посматраним у контексту православне уметности и из историјско-аналитичке перспективе) и статусу стваралаштва у извођачким оквирима романтичарског доба (током Мокрањчевог живота).

2867_3.jpg

Др Ивана Перковић, музиколог, од 2006. године доцент је на Катедри за музикологију ФМУ у Београду. Основна област њеног научног рада односи се на српску црквену музику, како у средњем веку, тако и у потоњим епохама. Објавила је књиге о српском Осмогласнику (Музика српског Осмогласника, Београд, 2004) и српској хорској црквеној музици из доба романтизма (Од анђеоског појања до хорске уметности, Београд, 2008). Тренутно ради на студији музичких референци у литургијским текстовима Српске православне цркве. Учествује на научним скуповима у Србији, Немачкој, Француској, Швајцарској, Аустрији, Мађарској, Грчкој, Финској, Словенији, Бугарској, Румунији и другим земљама. Резултате свог научног рада публикује у различитим националним и интернационалним научним часописима, колективним монографијама и зборницима радова. Током 2006. и 2007. године била је руководилац запаженог пројекта финансираног од стране Британске библиотеке, а у вези са угроженим музичким архивама. Вишегодишњи је сарадник на пројектима Министарства за науку и технолошки развој Републике Србије.