Уторак, 13. Септембар 2016.

Научна трибина

У оквиру 51. „Мокрањчевих дана“, у биоскопу „Крајина“ одржана је научна трибина са темом „Мокрањчево дело у светлу савремених богослужбених и уметничких елемената музике православног Истока“. Предавач је био др Богдан Ђаковић, музиколог.


Текст „Мокрањчево дело у светлу савремених богослужбених и уметничких елемената музике православног Истока“ покушава да означи место Мокрањчевог црквеног хорског опуса у односу на савремене тенденције унутар богослужбене и концертне црквене музике водећих помесних Православних Цркава (Русија, Грчка, Финска, православне заједнице у Америци…), како у односу на стилско-конструктивне и естетске елементе, тако и у односу на тенденцију „саборног“ поједностављења музичке молитве, кроз одбацивање романтичарских и других новијих „историцизама“ овог жанра, те кроз повратак једногласном традиционалном или „предањском“ певању унутар све изразитије доминације неовизантијских струја.


Дефинишући још једном „класичну“ вредност и позицију Мокрањчевог опуса унутар националног корпуса српске црквене хорске музике, управо различити видови новијег теолошко-религијског дискурса богослужбене црквене праксе снажно оспоравају, негде у самој пракси и условно речено, негирају естетско-литургијске домете његовог уметничког дела. Кроз тумачење главних повода таквих побуда, као и кроз осведочење успешности својеврсног историјског „преживљавања“ Мокрањчеве музике унутар нових околности, даје се један објективан позитиван поглед на стваралаштво овог аутора унутар сложеног мозаика уметничких елемената у оквирима Српске Православне Цркве. Класични квалитет склада форме и садржаја, суптилан однос између локалног и универзалног, те богонадахнути баланс између светог и естетског могуће сагледан и кроз истовремено дејство функционалног и уметничког елемента, гарантује изванредну, усуђујемо се рећи, над-историјску вредност црквене хорске музике Стевана Стојановића Мокрањца.


Предавач, др Богдан Ђаковић, музиколог и хорски диригент из Новог Сада, дипломирао је на одсеку за музикологију Факултета музичке уметности у Београду. Магистрирао је са темом Развој хорског певаштва у Новом Саду између два светска рата (1918–1941) и одбранио докторску дисертацију под називом Функционални и стилско-естетски елементи у српској духовној музици прве половине двадесетог века 2013. године на Академији уметности у Новом Саду, где делује у звању редовног професора за област Познавање хорске литературе.

У Новом Саду је 1987. године основао црквено певачко друштво Свети Стефан Дечански, а потом и Хор саборне цркве Свети Георгије који и данас води. Повремено ради са Камерним хором Академије уметности из Новог Сада, а од 2009. године и са фестивалским хором КоторАрт-а (Црна Гора). Као асистент академика Димитрија Стефановића од 1993. године учествује у раду летњих школа црквене музике Корнелију у спомен. Од 2000. године је и предавач на овим семинарима. Године 2014. био је гост-диригент једног од најбољих светских вокалних ансамбала за стару и нову музику Cappella Romana из Портланда (Орегон, САД) изводећи серију целовечерњих концерата српске духовне музике (Sacred Songs of Serbia). Почетком 2015. године у Антверпену у оквиру белгијске хорске асоцијације Koor&Stem одржаo je радионицу Orthodox Choral Church Music.

Интензивно је посвећен унапређењу интеркултурног и међурелигијског дијалога. У том циљу је развио сарадњу са више европских хорова, редовно учествујући на међународним сусретима хришћанске омладине TAIZE и активно партиципирајући у раду европске хорске асоцијације Europa Cantat. Уметнички  је директор  фестивала Cantat Novi Sad.

 

* Сви медији који преузму вест или фотографију (или и једно и друго) са сајта Општине Неготин у обавези су да наведу извор. Уколико је пренета интегрална вест, у обавези су да наведу извор и поставе линк ка тој вести.