Понедељак, 16. Септембар 2013.

Научна трибина

 

У оквиру 48. Мокрањчевих дана, данас је у родној кући славног композитора одржана научна трибина под називом „Стеван Мокрањац и црквено појање – завештање минулог века“, уз учешће мр Предрага Ђоковића, музиколога и директора Студија за рану музику из Београда и др Соње Маринковић, модератора овог Фестивалског програма.

   

Иако су Руковети Стевана Мокрањца, најпрепознатљивији део његовог стваралачког опуса, с правом треба рећи да његова заоставштина у области црквене музике, по обиму и значају за српску културу, у извесном смислу надилази његове световне композиције. Мокрањчев систематски рад на пољу црквеног појања, показује да је он, као готово ниједан наш музички делатник, одговорно и брижљиво приступио овом делу националне музичке баштине. Не само што је забележио велики број црквених напева, већ је кроз педагошки рад у Богословији установио нови концепт учења појања, и, што је најважније, показао да и академски музичари могу и треба да се баве функционалним питањима литургијске музике. Један век касније чини се да Мокрањчево завештање на пољу црквене музике, није у потпуности прихваћено Добри појци су права реткост, делом и зато што се црквено појање још увек не изучава у нашим музичким школама и академијама. Од стране музичке елите, црквено појање је у пракси препуштено Српској цркви са чије стране је изостала иницијатива његово неговање и унапређе, чуло се између осталог на трибини.                 

Предавач на данашњој трибини, мр Предраг Ђоковић, завршио је студије музике на Факултету музичке уметности у Београду. Као стипендиста Тринити колеџа за музику у Лондону завршио је последипломске студије певања са професором Николасом Клептоном. Магистрирао је на Одсеку за музикологију Академије уметности у Новом Саду под менторством проф. др Данице Петровић. Његов истраживачки рад усмерен је првенствено на изучавање православне духовне музике са посебнимн освртом на подучавање и естетику црквеног појања. Резултате свог истраживања је излагао на међународним конференцијама. Осим рада на црквеној музици, Ђоковић је и солиста Ансамбала за рану музику. Наступао је широм Европе, у Великој Британији и САД. Уметнички је директор Студија за рану музику из Београда. Репертоар Студија укључује средњовековна и ренесансна дела, као и византијске и старе српске напеве и рану руску полифонију. Ђоковић је једанаест година предавао црквену музику и појање у Богословији Св. Арсенија у Сремским Карловцима. Редован је предавач на Летњој школи црквеног појања Корнелију у спомен. Доцент је на Одсјеку за црквену музику и појање на Музичкој академији Универзитета у Источном Сарајеву.